Oulujärvi - Kajaani, Finland 
Tilausristeilyjen varaukset: 

tilaus@oulujarviristeilyt.fi tai +358 20 730 7390

Usein kysyttyä höyrylaivaristeilyistä

Mistä risteilyt lähtevät?

V: Höyrylaiva Koutan yleisöristeilyjen lähtölaiturina toimii Kajaanin Kalkkisillan laituri, joka sijaitsee osoitteessa Kalkkisillantie 4, Kajaani. Laiturille pääset Kajaanin keskustasta Linnansillan yli (Linnankatu), sillan jälkeen vasemmalle alas rantaan (Kalkkisillantie), n. 400 m ohi Lussituvan ja Tervakanavan, punaisen makasiinirakennuksen edessä. HUOM! Autonavigaattoriin kirjoita osoitteeksi Kalkkisillantie 2, niin se ohjaa oikealle tielle.

Onko Kalkkisillan satamassa pysäköintimahdollisuutta?

V: Kalkkisillan satama-alueella on mahdollista pysäköidä oma auto risteilyn ajaksi. Satama-alueella on kuitenkin tilaa rajoitetusti (15 autopaikkaa), joten suosittelemme saapumaan risteilylle jalkaisin tai jättämään auton parkkiin kauemmas.

Mistä voin ostaa lippuja?

V: Lippuja Kouta-laivan yleisöristeilyille voi ostaa verkkokaupastamme, Kajaani Infosta (os. Pohjolankatu 13, Kajaani) sekä kesä-heinäkuussa auki olevalta Kalkkisillan laituriterassilta. Lippuja voi ostaa myös ennen lähtöä laivasta, mikäli lippuja on vapaana. Lippuja risteilyille on rajoitetusti, joten kannattaa varata liput ajoissa!

Minulla on lahjakortti iltaristeilylle, miten voin lunastaa lahjaristeilyni?

V: Lahjakorttiristeilyn voit varata suoraan verkkokaupasta, valitsemalla haluamasi risteilyn ja ostoskorissa kirjoittamalla etukoodin "LAHJAKORTTIXXXX". Risteilylle saapuessasi ota mukaasi lahjakorttisi ja varausvahvistuksesi!

Tarvitsenko tulostettua lippua laivaan päästäkseni?

V: Yleisöristeilyn lippuna toimii verkkokaupasta saamasi tilausvahvistus, jonka voit näyttää laivaan saapuessasi joko sähköisesti tai tulostettuna.

Kuinka paljon ennen laivan lähtöaikaa tulee saapua paikalle?

V: Kalkkisillan satamaan kannattaa saapua viimeistään vartti ennen laivan lähtöaikaa. Laituriterassilla voi nauttia vaikka kahvit tai virvokkeita ja seurata samalla laivan lähtövalmisteluja tai saapumista edelliseltä risteilyltä. Laiva lähtee aikataulun mukaan, eikä odota myöhästyneitä matkustajia.

Mistä tiedän, mahtuuko laivaan vielä?

V: Ajantasaisen lipputilanteen näet koko ajan verkkokaupastamme.

Onko laivalla wc?

V: Laivalla on wc. Vessa sijaitsee laivan etukannella, styyrpuurin (perästä katsottuna oikealla) puolella, toinen ovi laivan baarin jälkeen.

Käykö laivalla kortti maksuvälineenä?

V: Laivalla ja laituriterassilla käyvät maksuvälineinä eurot käteisenä sekä yleisimmillä pankki- ja luottokorteilla (Visa, Mastercard, Eurocard). Korttimaksu toimii myös keskellä Oulujärveä.

Onko laivalla nettiyhteys?

V: Laivalla on nettiyhteys matkustajien käytössä. Salasanan löydät laivan salongista.

Saako laivalle ottaa mukaan omat eväät?

V: Kyllä, laivalle saa ottaa mukaan omat eväät. Laivan baarista on myös saatavilla yleisöristeilyillä pientä purtavaa, suolaista ja makeaa sekä kalakeittoa. Lämpimän ruuan suosittelemme tilaamaan etukäteen, jotta osaamme varata riittävästi ruokaa laivaan.

Saako laivalle ottaa mukaan omia alkoholijuomia?

V: Omien alkoholijuomien nauttiminen laivalla ja laituriterassilla ei ole sallittu. Laiva ja laituriterassi ovat anniskelualuetta. Kouta-laivalla on A-anniskeluoikeudet, joten laivan baarista löytyy virvokkeita ja juomia moneen eri makuun.

Voiko liikuntaesteinen osallistua risteilylle?

V: Vaikka sata vuotta sitten ei laivoja osattu rakentaa esteettömiksi, voi risteilylle osallistua myös, jos liikkuu pyörätuolilla tai tarvitsee liikkumiseen apuvälineitä. Pyörätuoliasiakkaille on hyviä paikkoja etukannella sekä katetulla keskikannella. Laivan salonkiin mahtuu alle 70 cm leveällä pyörätuolilla ja laivan vessaan pääsee avustetusti. Laivan miehistö auttaa laivaan nousemisessa ja laivasta poistumisessa.

Voiko risteilylle ottaa lemmikin mukaan?

V: Mikäli haluat ottaa lemmikkisi mukaan risteilylle, pyydämme ilmoittamaan siitä ennakkoon sähköpostilla osoitteeseen tilaus@oulujarviristeilyt.fi. Tilat laivalla ovat rajatut ja laivan höyrypillin ääni voi olla pelottava, joten suosittelemme jättämään lemmikit risteilyn ajaksi hoitoon, mutta jos se ei ole mahdollista, niin aina laivaan pari laivakoiraa tai kissaa mahtuu mukaan.

Saako risteilyllä tupakoida?

V: Jos poltat tupakkaa kuin korsteeni, niin laivaltamme löydät sen oikean korsteenin eli höyrylaivan savupiipun. Laivamme ei ole savuton, joten tupakointi on sallittua laivan etukannella ja takakannella, muut kanssamatkustajat huomioiden. Laivan sisätiloissa tupakointi ei ole sallittu.

Onko risteilylle säävaraus?

V: Risteilyille ei ole säävarausta. Laiva lähtee aikataulun mukaisesti satoi tai paistoi. Sateisella tai tuulisella säällä laivassa löytyy mukavan lämpimät ja suojaisat tilat salongista, joten vesisade ei risteilyelämystä haittaa. Monesti sää Kajaaninjoella ja Oulujärvellä on selkeämpi ja aurinkoisempi kuin kaupungissa, joten pelkästään kotipihalla näkyvien pilvien mukaan ei kannata säätä ennustaa. Myöskään ukkosta ei tarvitse laivalla ja Oulujärvellä pelätä.

Löytyykö laivasta kaikille pelastusliivit?

V: Höyrylaiva Kouta on varustettu uusimmilla ja tyyppihyväksytyillä pelastusliiveillä, joita löytyy laivastamme 70 kpl aikuisten liivejä sekä 15 kpl lasten ja pienten lasten liivejä. Aluksella on lisäksi kaksi avomerikelpoista pelastuslauttaa.

Onko laivalla sisätiloja matkustajille?

V: Kyllä. Laivassa on salonki, jossa on istumapaikkoja n. 40 henkilölle. Lisäksi laivan takakansi ja keskikansi on katettu, joten sateen sattuessa tai tuulisella säällä laivalla löytyy lämpimiä ja suojasia paikkoja nauttia risteilystä.

Miten risteilylle kannattaa pukeutua?

V: Risteilylle voi pukeutua rennosti, kesäisiin vaatteisiin. Kannattaa kuitenkin huomioida, että järvellä voi olla viileämpää etenkin kesän viimeisillä risteilyillä ja iltaristeilyillä. Korkeissa korkokengissä voi olla myös hieman hankala liikkua laivan kannella, jossa on paljon kynnyksiä.

Millaisella myrskyllä laivalla matkustaminen ei ole enää turvallista?

V: Kouta-laivalla matkustaminen on aina turvallista ja laivan henkilökunta aluksen päällikön johdolla vastaa aina matkustajien turvallisuudesta. Kovalla tuulella tai myrskyisellä säällä pysyttelemme risteilyllä Kajaaninjoen ja Oulujärven saarien suojassa. Mikäli sää estää laivan lähdön satamasta, tekee risteilyn perumisesta päätöksen laivan kapteeni ennen lähtöä. Mikäli risteily peruuntuu, palautetaan lipun lunastaneille lipun hinta kokonaisuudessaan tai lippu on mahdollista siirtää toiselle vastaavalle risteilylle.

Millä ehdoilla risteilyliput voi peruuttaa?

V: Yleisöristeilyjen lipuilla ei ole peruutus-, vaihto- eikä palautusoikeutta.

Sopiiko risteily pienille lapsille?

V: Kyllä, risteily sopii myös pienille lapsille. Alle 4 vuotiaat lapset pääsevät risteilylle maksutta yhdessä huoltajansa seurassa (1 lapsi / aikuinen).

Toimiiko laiva oikeasti höyryllä?

V: Kyllä. Kouta on Suomen ja Euroopan pohjoisin matkustajaliikenteeseen rekisteröity sisävesien höyrylaiva. Laivaa vie eteenpäin vuonna 1920 rakennettu höyrykone eikä laivassa ole apukoneita.

Lämmitetäänkö laivan höyrykattila öljyllä vai puulla?

V: Laivan höyrykattilaa lämmitettään puulla. Poltettava puu on metrisiä koivuhalkoja. Puuta kuluu laivan kattilan ylöslämmitykseen n. 2 m3 ja matka-ajossa puuta kuluu alle 1 m3 tunnissa. Laivassa on ollut myös öljypoltin vuosina 1977-2013, mutta se ei ole enää käytössä.

Kuinka kauan laivan höyrykattilan lämmitys kestää?

V: Jos laivan 5000 litran kattila lämmitetään kylmästä höyryämispisteeseen, kestää se säästä riippuen 8-12 tuntia. Tämä tehdään joka viikko ennen viikon ensimmäistä yleisöristeilyä. Lämpimän kattilan ylöslämmitys kestää sitten muina risteilypäivinä 3-4 tuntia. Työt laivalla ovat siis alkaneet jo hyvissä ajoin ennen ensimmäistä risteilyä.

Mistä Kouta-laiva on saanut nimensä?

V: Kouta laiva on saanut nimensä Oulujärven Koutaniemestä. Kouta puolestaan on saamenkieltä ja tarkoittaa “keskimmäistä” tai “korkeinta kohtaa”.

Ostoskorisi on tyhjä

Toimitusehdot

Nämä toimitusehdot ovat voimassa 9.5.2018 alkaen.

Verkkokauppa

Oulujärven Laiva-Osakeyhtiö
Kalkkisillantie 4
(Navigaattoriin kirjoita Kalkkisillantie 2)
87200 Kajaani

020 730 7390
tilaus@oulujarviristeilyt.fi
www.oulujarviristeilyt.fi
2394079-1

Kauppa myy tuotteita täysi-ikäisille yksityishenkilöille. Tuotteiden hinnat sisältävät arvonlisäveron. Pidätämme oikeuden hintojen ja toimituskulujen muutoksiin.

Tilaaminen

Tuotteet tilataan verkkokaupassa siirtämällä ne ostoskoriin ja maksamalla ostoskorin sisältö verkkomaksupalvelussa. Kaikki asiakastiedot käsitellään luottamuksellisesti. Tilauksen yhteydessä kysyttyjä yhteystietoja ei käytetä muuhun kuin tilauksen toimitukseen tai siinä ilmenevien epäselvyyksien selvittämiseen, ellei erikseen toisin mainita. Tilatessasi verkkokaupasta sinun edellytetään tutustuneen ja sitoutuneen kulloinkin voimassa oleviin toimitusehtoihin.

Maksaminen ja maksutavat

Maksunvälityspalvelun toteuttajana ja maksupalveluntarjoajana toimii Paytrail Oyj (2122839-7) yhteistyössä suomalaisten pankkien ja luottolaitosten kanssa. Paytrail Oyj näkyy maksun saajana tiliotteella tai korttilaskulla ja välittää maksun kauppiaalle. Paytrail Oyj:llä on maksulaitoksen toimilupa. Reklamaatiotapauksissa pyydämme ottamaan ensisijaisesti yhteyttä tuotteen toimittajaan.

Paytrail Oyj, y-tunnus: 2122839-7
Innova 2
Lutakonaukio 7
40100 Jyväskylä
Puhelin: 020 718 1830
www.paytrail.com

Tilaus- ja maksuvahvistus

Kun olemme vastaanottaneet tilauksesi, lähetämme sinulle välittömästi sähköpostilla tilausvahvistuksen, josta näkyvät tilaustietosi. 

Tilausvahvistus toimii pääsylippuna, joten säästä tilausvahvistus risteilyä varten.

Tarkasta aina tilausvahvistuksen sisältö. Jos sinulla on kysyttävää, ota heti yhteys asiakaspalveluumme. Säästä tilausvahvistus mikäli joudut ottamaan yhteyttä asiakaspalveluun. Asioidessasi asiakaspalvelussa pidä aina mahdollinen asiakasnumerosi ja tilausnumerosi saatavilla. Tarkasta aina, että paketin sisältö täsmää tilausvahvistuksessa olevien tuotteiden kanssa.

Asiakaspalveluumme saat yhteyden seuraavilla tiedoilla:

Oulujärven Laiva-Osakeyhtiö
Kalkkisillantie 4
(Navigaattoriin kirjoita Kalkkisillantie 2)
87200 Kajaani

020 730 7390
tilaus@oulujarviristeilyt.fi
www.oulujarviristeilyt.fi
2394079-1

Toimitustavat ja -kulut

Toimituskulut sisältävät posti- ja pakkauskulut. Esitämme ostoskorissa arvion tulevista toimituskuluista ensisijaisen käytössä olevan toimitustavan mukaan. Tarkat toimituskulut näet valittuasi tilaukselle haluamasi maksu- ja toimitustavat. Käytössä olevat toimitustavat riippuvat ostoskorin sisällöstä ja yhteispainosta. Voit valita kassalla käytössä olevista toimitustavoista sinulle parhaiten sopivan vaihtoehdon jonka yhteydessä tarkka toimituskulu on esitetty.

Toimitusaika

Sähköiset tilaukset ja lipputilaukset toimitetaan tilauksen yhteydessä annettuun sähköpostiosoitteeseen välittömästi maksuvahvistuksen jälkeen.

Muiden tuotteiden toimitusajat Suomeen vaihtelevat tilauksesta ja toimitustavasta riippuen. Poikkeukset toimitusaika-arvioihin on kerrottu, jos ostoskorissa on varastosta loppuneita tuotteita ja ilmoitamme myös mahdollisista viivästyksistä teille välittömästi tilaamisen jälkeen.

Emme vastaa ylivoimaisen esteen aiheuttamista viivästymisistä tai viivästysten aiheuttamista välillisistä haitoista. Verkkokauppa tiedottaa sivuillaan poikkeavista toimitusajoista.

Peruutus- ja palautusehdot


Verkkokaupasta ostettuja ja maksettuja risteilylippuja ei lunasteta takaisin. 

Lipuilla ei ole peruutusoikeutta, koska osto kohdistuu määrättynä ajankohtana tapahtuvaan rajoitetun saatavuuden vapaa-ajan palveluun.

Poikkeustilanteissa (sairastapaus) voit vaihtaa liput toisiin tai peruuttaa ne veloituksetta viimeistään 24 tuntia ennen sitä risteilyä, johon olet liput ostanut. Peruutus tulee ilmoittaa sähköpostitse osoitteeseen tilaus@oulujarviristeilyt.fi.

Muihin verkkokaupassa myytäviin tuotteisiin on kuluttaja-asiakkaalla oikeus tutustua tuotteisiin 14 päivän ajan tilauksen vastaanottamisesta. Palautettavan tuotteen on oltava samassa kunnossa kuin missä se toimitettiin.

Palautuksista on aina sovittava etukäteen verkkokaupan asiakaspalvelun kanssa. Asiakas vastaa palautuksesta aiheutuvista kustannuksista, ellei syynä ole tuotteen valmistusvirhe tai Oulujärven Laiva-Osakeyhtiön verkkokaupan toiminnasta johtuva virhe. Postiennakolla, luottopakettina tai jälkivaatimuksella toimitettuja palautuksia ei lunasteta.

Jos peruutatte tämän sopimuksen, palautamme teille kaikki teiltä saamamme suoritukset, myös toimituskustannukset (paitsi lisäkustannuksia siitä, että olette valinnut tarjoamastamme edullisimmasta vakiotoimitustavasta poikkeavan toimitustavan), viivytyksettä ja joka tapauksessa viimeistään 14 päivän kuluttua peruuttamisilmoituksen saatuamme.  Suoritamme palautuksen sillä maksutavalla, jota olette käyttänyt alkuperäisessä liiketoimessa, ellette ole nimenomaisesti suostunut muuhun, ja joka tapauksessa siten, että teille ei aiheudu suoritusten palauttamisesta kustannuksia.

Teidän on lähetettävä tavarat takaisin viivytyksettä ja viimeistään 14 päivän kuluttua peruuttamisilmoituksen tekemisestä. Määräaikaa on noudatettu, jos lähetätte tavarat takaisin ennen kyseisen 14 päivän määräajan päättymistä. 

Olette vastuussa vain sellaisesta tavaroiden arvon alentumisesta, joka on seuraus- ta muusta kuin tavaroiden luonteen, ominaisuuksien ja toimivuuden toteamiseksi tarvittavasta käsittelystä.

Poikkeukset peruutusoikeudesta

Osalla tuotteista ei ole kuluttajansuojalain mukaista palautusoikeutta Asiakkaan hyväksyttyä tilauksen. Rajoitus perustuu kuluttajansuojalain 6 luvun 16 §:ään.

Reklamaatiot
Asiakkaan tulee tarkastaa toimitus välittömästi vastaanotettuaan sen. Mahdollisista virheistä on ilmoitettava viipymättä kuitenkin viimeistään 7 päivän kuluessa Oulujärven Laiva-Osakeyhtiön asiakaspalveluun. Kuluttaja-asiakkaalla on kuitenkin kuluttajansuojalain mukaan aikaa ilmoittaa virheestä kahden kuukauden kuluessa virheen havaitsemisesta.

Tilauksiin tai laskutukseen liittyvistä virheistä on ilmoitettava Oulujärven Laiva-Osakeyhtiön asiakaspalveluun (tilaus@oulujarviristeilyt.fi).

Oulujärven Laiva-Osakeyhtiö ei vastaa tuotteen ja/tai toimituksen viivästymisestä tai virheestä aiheutuneista välillisistä vahingoista. 

Vastuu tavaraan kohdistuvasta vahingosta siirtyy luovutushetkellä tilaajalle.

Lunastamaton paketti

Lunastamatta jättäminen ei ole sama asia kuin palautus tai peruutus. Lunastamatta jätetystä paketista, josta ei ole tehty erillistä peruutusilmoitusta, perimme toimituskustannukset.

Ongelmatilanteet

Mikäli tuote on kadonnut tai vioittunut kuljetuksen aikana tai se ei muuten vastaa tilaustasi, tulee sinun ilmoittaa virheestä viimeistään 14 päivän kuluessa kirjallisesti Peruutusoikeus ja palautusehdot -kohdassa mainittuun osoitteeseen tai soittamalla yhteystiedoissa mainittuun puhelinnumeroon. Jos paketti on selvästi vaurioitunut kuljetuksessa, teidän täytyy tehdä välittömästi asiasta reklamaatio valitsemanne toimitustavan kuljetusyhtiölle.

Asiakasrekisteri 

Verkkokaupan asiakkaiden nimi- ja yhteystiedot tallennetaan Oulujärven Laiva-Osakeyhtiön asiakasrekisteriin. Rekisterin tietoja käytetään rekisteriselosteessa kerrotulla tavalla. Rekisteriselosteen voi myös pyytää Oulujärven Laiva-Osakeyhtiön asiakaspalvelusta. Asiakkaalla on oikeus tarkastaa rekisteriin tallennetut tiedot. 

Kuluttaja-asiakas voi kieltää henkilötietojensa käytön suoramarkkinointiin.

Muut sovellettavat ehdot 

Yksittäisiin tuotteisiin voi liittyä erityisiä ehtoja, jotka on mainittu tuotteen esittelyn yhteydessä verkkokaupassa. Tuotekohtaisia ehtoja sovelletaan ensisijaisesti kyseisen tuotteen kauppaan, jos tuotekohtaiset ehdot ja Etäkaupan yleiset ehdot ovat keskenään ristiriidassa.

Voimassaolo 

Nämä toimitusehdot ovat voimassa toistaiseksi. Oulujärven Laiva-Osakeyhtiöllä on oikeus muuttaa näitä toimitusehtoja.

Sovellettava laki ja erimielisyydet 

Jos kauppasopimusta koskevaa erimielisyyttä ei saada ratkaistuksi osapuolten välisillä neuvotteluilla, kuluttaja voi saattaa asian kuluttajariitalautakunnan ratkaistavaksi. (www.kuluttajariita.fi)

Ennen asian viemistä kuluttajariitalautakunnan käsittelyyn kuluttajan tulee olla yhteydessä kuluttajaneuvontaan (www.kuluttajaneuvonta.fi)

Mahdolliset erimielisyydet ratkaistaan Kajaanin käräjäoikeudessa. Kuluttajalla on oikeus myös nostaa kanne kotipaikkansa yleisessä alioikeudessa tai saattaa asia kuluttajariitalautakunnan käsiteltäväksi.